Prodej a odmítnutí

Prodej je slovíčko, které v mnoha lidech vyvolává negativní emoce. Nemáme rádi to, když nás cizí člověk zastaví na ulici a chce nám něco vnutit. Nemáme rádi ani to, když musíme sami něco prodávat. A už vůbec ne sami sebe. Jak být tedy v prodeji úspěšný? 

PODNIKÁNÍ = PRODEJ

Nejprve je důležité si uvědomit základní rovnici. Podnikání = prodej. Základem podnikání je myšlenka, že něco někomu poskytujeme za odměnu. Tedy prodáváme. Na této prosté větě stojí základy podnikání. Pokud prodej nedovedete ani vyslovit a rozhodně v něm nechcete být dobří a nezajímá vás, tak byste svoji cestu za podnikáním měli zvážit. Zřejmě není pro vás tou pravou a budete se na ní dost trápit.

Pokud máte strach, klepou se vám kolena, nejste si úplně jistí v kramflecích – to nevadí. Důležité je, jestli to chcete změnit. Jestli věříte, že můžete být lepší. Jestli 100% věříte tomu, co děláte a milujete to nade vše, pak můžete být úspěšní. Ale hned v začátku byste měli vědět, že si slovíčko prodej budete muset oblíbit a později i zamilovat. Když tomuto dáte prostor, tak věřím, že si v prodeji můžete časem najít vášeň a vzrušení.

BÝT PŘIPRAVEN NA ODMÍTNUTÍ

Proč máme s prodejem našich produktů a služeb nebo s prodejem naší vlastní osoby takový problém? Proč to nejde jednoduše? V první řadě nestačí mít skvělý produkt, promyšlenou službu a být tomu plně oddaný. Musíte jít s kůží na trh. A co se stane na trhu? Lidé vás odmítnou. Uslyšíte NE mnohem častěji.

Když vám prodavačka u pokladny nabídne k nákupu sušenku v akci, kterou má přilepenou u kasy a vy řeknete NEMÁM ZÁJEM, co to s ní udělá? Myslíte, že zamkne kasu a odebere se na toaletu, kde probrečí zbytek směny? Ani nápad. 

Proč odmítnutí nepřecházíme častěji i my, fotografové? Protože si odmítnutí bereme až příliš osobně. Nedbáme na to, že zvučné NE znamená prostě jen O TUTO SLUŽBU ZROVNA TEĎ NEMÁM ZÁJEM. Odmítnutí si bereme až příliš osobně, jako odmítnutí naší energie, píle, vůle, práce, času – nebo dokonce osoby? Ale s naší osobou toto odmítnutí nemá nic společného. Neznamená to, že jste špatný člověk nebo špatný fotograf. Znamená to jen to, že potenciální klient teď vaši službu nepotřebuje, nechce, nemůže si ji dovolit. Pamatujte na to, až o sobě začnete příště pochybovat. 

O tom, jestli se potenciální klient stane skutečným platícím klientem a jaká bude výše jeho útraty rozhoduje několik střetnutí. Prvním z nich je kontakt, ve kterém máte pasivní roli. Většinou je to okamžik, kdy na vás někdo poskytne referenci a doporučení. Je to chvilka, kdy někdo brouzdá po vašem webu a přemýšlí, zda vás oslovit nebo ne. A vy o tom nevíte. Třeba zrovna spíte. Jsou vaše kanály pro komunikaci s klienty správně nastavené? Můžete prodávat i když spíte? Máte na webech prodejní formuláře, eshopy apod.? Je snadné zjistit kdo jste, co děláte, kolik to stojí, co za to dostanu, kde působíte a jak produkt nebo službu objednat? Další setkání už naštěstí ovlivnit můžete. Jsou to telefonické objednávky, emaily, sociální sítě, konzultace, focení, předávání hotových zakázek a udržení vztahu s klientem tak, aby se vrátil. Při každém setkání můžete ovlivnit mnoho okolností, které mají potom důsledek na to, jestli vám klient pošle další klienty, jestli o vás klient bude mluvit, jestli se sám bude vracet, jaká bude výše jeho útraty atd. Chcete slyšet moje zkušenosti? Přihlaste se na Academu, v červenci začínáme s videi na téma prodej. Napište mi, jaké jsou vaše negativní a pozitivní zkušenosti s prodejem? Co nejhoršího jste slyšeli, když vás klient odmítl?

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů