Co dělat v době omezení a jak to bude až se uvolní opatření?

Většina fotografů právě teď nemůže vykonávat podstatu svojí práce. Co ale můžete dělat už teď, jak nastartovat svoji práci, abyste po uvolnění veškerých opatření mohli zase naběhnout do pracovního režimu? Sepsala jsem pro vás několik bodů, na které se nyní zaměřuji i já sama a které vám pomohou v rozjezdu.

 

  1. Revize podnikových procesů. Přijde vám to jako blábol z továrny? Tak čtěte. Čím více procesů v podnikání nastavíte automaticky, tím rychleji můžete jednat. Snažte se být efektivní a jednou za rok si všechny své procesy zrevidovat, zda je nelze nějak vylepšit. Týká se to především těchto procesů:
  • Nastavení procesů ve službě: Zvolte si fotící den, napište si všechny kroky, které focení předcházejí a udělejte si pro ně místo v kalendáři. Napište si také činnosti, které děláte ihned po focení a rovněž je zaneste do kalendáře. Například pokud mám focení na úterý, tak si pondělní odpoledne vybookuji v kalendáři pro úklid ateliéru, přípravu na focení atd. Naopak úterý odpoledne (po focení) si rezervuji na zálohu fotek a hlavní vytřízení. Středu potom rezervuji na retuš fotek a úklid ateliéru. Je skutečně lepší ateliér uklidit další den a odreagovat se tak od sezení za počítačem než uklízet ještě v den focení, kdy jsem fyzicky vyčerpaná. Zároveň si v kalendáři nastavím den, kdy odesílám zakázku do tisku a den a čas, kdy ji předávám klientce. Za poslední roky se mi osvědčilo fotit pravidelně ve stejné dny a tyto dny uvolnit klientkám pro booking.
  • Nastavení procesů při bookingu: Jak si vás klienti mohou zabookovat? Tohle téma jsem neúspěšně řešila posledních pět let. Když máte zakázek málo, tak si s klienty vyměníte několik mailů a hovorů o tom, kdy, kdo může. To pro mě začalo být postupem času otravné a zdlouhavé, a proto jsem vytvořila dvě podstránky na webu a dva veřejné kalendáře, které jsem přes embed vložila na svůj web. Jedna stránka byla věnována konzultacím a předání fotografií – zde byl jeden kalendář. A druhá stránka byla věnována focení s kalendářem volných termínů pro focení. Pokud si klient chtěl domluvit konzultaci, tak jsem mu poslala odkaz na kalendář, kde viděl volné sloty. Tak to platí i u focení. Volná místa jsem samozřejmě zadávala sama, ručně. Naplánovat tyto kalendáře zabere asi 30 minut na další 3 měsíce a editujete je vždy, když si přidáváte klienta do kalendáře, pouze mažete volné sloty. Rezervačních systémů je samozřejmě spousta, ale kalendář je zdarma, je rychlý a efektivní. Pokud máte lepší vychytávky, podělte se s nimi do komentáře.
  • Nastavení dodavatelských procesů: Tisknete fotky, objednáváte boxy, rámy, knihy nebo jakékoliv jiné produkty? Zrevidujte si ceny za dopravu, máte je ve svém ceníku? Nezměnily se ceny produktů? Sedí náklady na produkty s vašim ceníkem? Podívejte se také na to, jak dlouho trvá dodání jednotlivých produktů. Pokud vím, že dodání produktů trvá například měsíc, tak musím mít zásoby produktů alespoň na dva měsíce a objednávky dělat pravidelně každý měsíc. Určete si dny, kdy budete dělat objednávky produktů, které můžete mít na skladě. Zároveň si veďte orientační stavy zásob a predikujte s každým klientem. Sledujte trh, zda nejsou nějaké výpadky ve výrobě. Pokud produkty naskladnit nemůžete a zadáváte je až se zakázkou (tisk fotek, rámy, fotoknihy apod.), tak si dobře spočítejte dobu dodání pro své klienty. Například pokud fotím v úterý, upravuji ve středu, fotky dávám do tisku nejpozději ve čtvrtek, v pátek nebo v pondělí je mám ve studiu, pondělí a úterý kompletuji zakázku, tak nejdříve možný termín pro předání je ve středu. Standardně svým klientům nabízím nejbližší možný termín pro předání fotografií 7 pracovních dní od focení. Sleduji ale dovolené a svátky svých dodavatelů a jejich případné výpadky.

 

  1. Nastavení marketingové komunikace. Marketing není reklama. Marketing není ani Facebook nebo Instagram. Takže právě teď, když sedíme doma a přemýšlíme, jak zlepšit svoje podnikání v době krize, se můžeme zamyslet nad tím, co je třeba zlepšit v oblasti marketingu. Velmi stručně se jedná o tyhle body:
  • Networkingové akce: Kdo byl zvyklí chodit mezi lidi a oslovovat je přímo, musí tento druh marketingu nahradit na několik dalších týdnů nebo měsíců. To stejné platí pro všechny, kdo využívali networking v rámci jiných firem na otevřených setkáních, kurzech, veletrzích a besedách. Podívejte se na svůj marketingový plán a řekněte si, jak můžete tato setkání nahradit. Mnoho podobných akcí se přesouvá online, a to je další příležitost, snažte se jí chytit a využít. Osobní networking je jeden z nejefektivnějších druhů prodeje, ale tudy teď cesta nevede. Neznamená to ovšem, že se na tuhle situaci nemůžete připravit, až to půjde. Věřte mi, že připravenost a profesionální prezentace je nade vše. Podívejte se na akce, kterých byste se mohli v dalším roce účastnit. Je-li to veletrh, vymyslete si svůj stánek a vytvořte si ho už teď. Je-li to například networking, budete potřebovat vystoupit s brilantním proslovem a tištěným materiálem. Většinou můžete využít i follow-up (návaznost) v podobě emailu. Připravte si tyto věci teď. Vymyslete si svoje letáky, brožury, portfolia, magazíny a všechno, čím se budete chtít prezentovat. V běžné době na to nebudete mít čas a vaše prezentace upadne. Nachystejte se na to, jak oslovíte své zákazníky.
  • Web: Hned teď po dočtení článku si zrevidujte svůj web, který každý odkládá na později. Slyším fotografy neustále říkat, že mají web ve výstavbě, že ho zrovna předělávají apod. Myslím, že po tomto nuceném volnu by se už nikdo neměl vymlouvat. Web je prostě základ a základní web jde udělat za pár hodin. Stačí vybrat fotky, vložit portfolio a nastavit kontakt. Kdo tohle už má, rozpracujte ho víc do hloubky, promyslete své texty, zaměřte se na SEO, na pojmenování fotek a na to, aby každý byl zaujatý tím, co vidí a tím, co píšete. HNED!
  • Sociální sítě: UUuuuf, tak teď si vezmete svůj marketingový plán, že žádný nemáte? Tak moment!
  • Marketingový plán: Sednete si a vytvoříte si svůj marketingový plán. Sepíšete si důležitá data pro každý měsíc, akce, které v tom měsíci jsou a zaměříte se nejen na svátky, ale také na vlastní pomoc jednotlivých sekcí. Minimálně 6 měsíců v roce jsou komerční svátky jako je valentýn, den žen, den matek, den otců, den dětí, vánoce apod. Co těch dalších 6 měsíců? Můžete promovat generační focení, newborn, maternity, business portréty (ideální v září) a tak dále. Každý měsíc vyplníte nějakou aktivitou. Ale pozor, marketing na tyto akce musí začít už měsíc až měsíc a půl před danou kampaní. Takže vánoční kampaň nespustíte v prosinci, ale už v říjnu nebo v listopadu. Takto si vyplníte celý rok aktivitami, napíšete si k nim, jakou formou budete danou kampaň marketovat – sociální sítě, networking, poukazy. A samozřejmě si napíšete, jaké materiály k tomu musíte vytvořit. Jste fotografové, vizuální kreativci. Takže si musíte naplánovat i své vlastní projekty – focení, během kterých se budete učit novým dovednostem, fotit fotografie pro marketingové účely a nebo třeba fotografické soutěže. Naplníte tak vaše portfolio, sociální sítě, tištěné materiály, reklamy apod. Nezapomeňte také natáčet videa a fotit backstage.
  • Sociální sítě druhý pokus: Teď víte, že máte mít nějaký marketingový plán a podle něj zpracovávat svoje příspěvky na blog, sociální sítě, web apod. Pokud právě teď nedisponujete dostatečným počtem fotek, vytvořte si alespoň fotografie ateliéru, věcí (fotoaparátu, šatů, bloků, knih), abyste měli dostatečný obsah. Naplánujte svoje příspěvky na tři měsíce dopředu, automatizujte jejich publikování a nechte si v každém týdnu jeden příspěvek volný, na to, co se zrovna děje. Nezapomeňte, že nemůžete dávat stejný obsah na všechny sítě. Ideální čas je pročíst knihu Jak na sítě. Velmi tuto knihu doporučuji. Poctivě zpracujte všechny body v jednotlivých kapitolách a nic neuspěchejte, já to udělala a nelituji. Vrátíte se tím i ke své vizi, strategii a cílům.
  • Kde vezmete nové klienty: Teď vás odkážu zpět na váš marketingový plán. Vidíte jednotlivé kampaně během roku a vidíte u nich cílovou skupinu? Jaké bude nejlepší zacílení? Na den matek budete cílit jak na matky, tak na otce, kteří mohou svým ženám nebo matkám věnovat tento dar. Na business portrét potřebujete zacílit na muže a ženy, manažery – ideální je například linkedin anebo skupiny a stránky s profesionálním zaměřením. Nebojte se také oslovit firmy s nějakou speciální nabídkou. U každé marketingové kampaně přemýšlejte nad tím, kdo je cílovka a jak nejlépe ji oslovit. Sociální sítě nejsou jediná platforma. Zaměřte se hodně na offline marketing a buďte lidem blíž i v těch tištěných nebo osobních formách.

 

  1. Rozvoj
  • Osobní rozvoj: Nezapomeňte na to, že v této chvíli je důležité dělat to, co milujete a co vám přináší dobrý pocit. Učte se, čtěte, poslouchejte, malujte, skládejte puzzle. Podívejte se do svého nitra. Nic z toho není ztráta času, když vám to přinese nové impulzy nebo vám to umožní odpočinout si a nabrat sílu do dalších dnů.
  • Fotografický rozvoj: Zaměřte se na dovednosti, které jste vždycky chtěli zlepšit. Prolistujte časopisy, všímejte si světla a pózování. Zaberte v retuši fotek. Ale nezapomeňte ani na soukromé projekty. Ideální čas udělat si také svojí profilovou, zkuste vlastní portrét, kterým se budete moct prezentovat!

 

  1. Ceník

Tímhle tématem určitě ztratím na popularitě, ale nemůžeme se mu vyhýbat jen proto, že je nám nepříjemné o tom mluvit. Tahle doba nás všechny naučila, že je potřeba nespoléhat na nic a na nikoho, ale jet pouze sám za sebe a za svojí vlastní odpovědnost. Takže je potřeba si sednout, zrevidovat všechny své náklady, projít si ceník položku po položce, vzít do ruky kalkulačku a začít propočítávat. Je nutné brát tohle podnikání vážně, ocenit sebe i svůj čas, nastavit rovnocennou výměnu mezi tím, co dáváte a mezi tím, kolik to stojí. Je čas nastavit své ceny profitabilně a udržitelně. Nastavit si správné ceny, které vám umožní tvořit rezervy. Ten čas je nyní. Je to bolestivé téma pro většinu fotografů, protože teprve teď pociťujeme křehkost podnikání, ale nesmíme dál zavírat oči. Až svět znovu rozkvete, tak je potřeba naskočit do něj s novou vizí a novým cílem (čtěte ceníkem).

Myslím, že je mnoho věcí, na které nyní můžete směřovat svoji pozornost a které vám pomohou být po uvolnění všech opatření rychlejší, pružnější a připravenější. Jsou to také činnosti, u kterých můžete rozvíjet svoji kreativitu a živit umělce uvnitř vás. Když nevíte jak na to, hledejte, učte se a nebo se na mě obraťte do skupiny, pomůžu vám.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů