Programy, které používám

Již před nějakou dobou jsem psala článek o tom, jak archivuji digitální i tištěné fotografie. Dnes bych se ráda víc rozepsala o tom, jaké programy používám. Nebude to jen o fotce, ale o všem, co ke své práci fotografky potřebuji. No dobře, ruku na srdce, ne všechny programy jsou nezbytné, ale práci rozhodně udělají zábavnější a atraktivnější. Tak pojďme na to. 

Nejdřív samotná fotografie.

Fotky přetahuji z karty rovnou na externí SSD, kde alba řadím podle data a jména klientů. K tomu mi pomáhá Lightroom. Řekla bych, že Lr spíše než na úpravu fotek, používám na správu a management fotek. V Lr si fotky třídím, mažu, selektuji a dělám různé výběry a kolekce. Snímky k retuši potom otevírám ve Photoshopu. Tam dělám nejzásadnější úpravy a finální kopie upravené fotky se zase zpět ukládá do Lr. Ve chvíli, kdy jsou v Lr všechny fotografie ve finální podobě, tak doladím poslední detaily. Někdy (často) se stane, že chci zakázku sjednotit. Místo používání presetu v Lr otevřu fotky v Alien Skin Exposure X. Tady ladím už jen skutečně poslední detaily. Ps a Lr jsou standardně od Adobe ve verzi předplatného. Znamená to, že každý měsíc platím pronájem programů. Adobe nabízí zajímavé balíčky a slevy třeba na Black Friday apod. Alien Skin Exposure je zase program, který zaplatíte jednorázově a je váš. Žádné další poplatky nejsou. Pokud chcete jednou za čas upgradovat na aktuální verzi, můžete si zakoupit aktualizaci. No a pokud plánujete nějaké větší zakázky, projekty a máte komerční zákazníky, kde vždy používáte jiný druh nasvětlení anebo třeba jen komplikované svícení, tak mi občas pomůže Elixxier, což je zase program pro vizualizaci záblesků nebo trvalých světel (není zde denní světlo). Tento program má také krabicovou verzi, zakoupíte a vlastníte.

Jak je to se správou klientů? 

Abych měla přehled, kdo kolik zaplatil, na kdy je kdo objednaný, kde bude jaká make-up artistka apod., vedu si takové malé CRM v excelu. Excel +Word+Kalendář jsou moji věční kamarádi. CRM jsme diskutovali už mnohokrát, ale na českém trhu neexistuje jediný nástroj, který by malým živnostníkům zastřešoval všechny požadavky. Existují zahraniční programy, které zase nejsou napojené na české účetní systémy nebo nejsou v češtině. Excel je tak ideální pomocník pro uchovávání záznamů o cenách, klientech a jednotlivých zakázkách a platbách. Od Microsoftu mám tyto softwary v předplatném, podobně jako u Adobe a získávám navíc na OneDrive 1TB místa pro svá data. 

Když potřebuji dát obsah na sociální sítě.

Správou klientů a odevzdáváním zakázek to tedy nekončí. Když potřebuji dát obsah na sociální sítě, tak používám Preview. Základní verze je zdarma a umožní vám náhled toho, jak budou příspěvky na Instagramu vypadat vedle sebe. Můžete si tak pohodlně uspořádat feed. Pro plánování příspěvků používám Later (je zde verze zdarma a samozřejmě při větším objemu placená verze), ale to jen občasně. Většinou na svůj Instagram dávám fotografie přímo z mobilu, když je na to zrovna prostor. Na střih Instastories využívám CutStory (zaplacenou jednorázově), které pohodlně rozkouskuje video po 15 vteřinách. K Instagramu využívám aplikace jako je Layout, Hyperlapse, Boomerang, Slo Mo Video, Snapseed, Unfold a Animoto. Pro přípravu příspěvků na sociální sítě využívám Canvu (dostupná verze zdarma i placená), která je podobně jako Later dostupná jak pro desktop, tak pro mobil. 

Video řekne mnohem víc.

Kromě fotek je ale potřeba zpracovat i nějaké to video. Video je neskutečný nástroj, který řekne mnohem více o vaší službě, a proto byste jej neměli podceňovat. Dřív jsem stříhala videa ve Photoshopu. Klidně se teď můžete zasmát, ale je to tak. Šlo o videa, která nepodléhala žádné úpravě. Udělala jsem jen slow motion efekt, nastříhala, dala hudbu a vyexportovala. Dnes stříhám videa v programu DaVinci Resolve, který je zatím zdarma a je to již profesionální software. Pokud potřebuji streamovat videa online, tak využívám OBS (zdarma) v kombinaci s YouTube nebo Dacast (placená verze). Videa zálohuji na Vimeo a Youtube. 

Zajímají vás některé programy do hloubky? Nebo jaký je v jednotlivých programech rozdíl? Ráda se víc rozepíšu, pokud vás to bude zajímat a své dotazy můžete směřovat do komentářů. 

Komentáře
  1. Ondra Totzauer napsal:

    Nejvíc mě dráždí absence nějakého CRM. Hezkého, jednoduchého, použitelného. Zatím si stačím s excelem a Flexibee, ale vnitrně mě drásá, že nemám všechno důležité na jednom místě. Pak taky přidávám tip na Adobe Premiere Rush. Je to jen apka do telefonu, ale abych byl upřímný, tak všechny svoje klientská videa točím a stříhám v telefonu a nemůžu si to vynachválit 🙂 Na takové to domácí postříháníčko cestou tramvají ideální 🙂

  2. Lenka Krobová napsal:

    Ondro, Adobee uz jsem si dnes stahla a jsem na nej zvedava … Ja nemuzu dopustit na kombinaci excel (resp. Google sheets) – tam mam uplne vsechna data ke vsem klientum. Ohledne kalkulaci si to tam holt vkladam do poznamek – abych vedela kolik platil klient za co a priste jsem mela o tom prehled, nebo se na to aspon mohla podivat. Ja teda pouzivam hodne poznamky v mobilu a po vsech ruznych testovanich mi pripada nejflexibilnejsi Notes – zapisu si tam veci rychle a kdyz potrebuju, tak si to pak prepisu jinam. No a taky jeste pouzivam klasicky papirovy sesit. Ten je pro me porad topka na vizualizaci sveho casoprostoru – nemusim videt detaily, ale vim jak asi je co rozlozeno v case a vetsinou se to tyka celeho mesice na jedne dvojstrane. Ale to je taky otazka specifickych potreb ve specificke situaci.

    Jinak me osobne by zajimalo workflow od nahravani az po export – spis z duvodu jestli ve vlastnim procesu neumim najit nejake optimalizace a jak pri preskakovani mezi Ps a Lr. Tak to jen tak hazu do plena 😉 A dekuju za prima tipy, je tam par veci, ktere vyhledove vyzkousim.
    DIK

Napsat komentář: Ondra Totzauer Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů