Podnikatelský plán pro fotografy jinak

Tohle téma je takové teoretizování. Je to hodně formalit, od kterých bych se v tomto článku chtěla distancovat. Podnikatelský plán nebo podnikatelský záměr jsou pevně definované dokumenty, přes které nejede vlak. Žádné změny nepřicházejí do úvahy. Je to tak proto, že většinou slouží k oficiálním úředním aktům jako je třeba založení společnosti. Pokud jako fotograf společnost nezakládáte a fungujete jako OSVČ, tak si vytvořte svůj vlastní podnikatelský plán, ke kterému se budete vždy vracet, když budete dělat zásadní rozhodnutí. Teď se úplně odřízneme od formálních náležitostí a nakoukneme pod pokličku kreativity, touhy, přesvědčení, práce, ale i zábavy. Tak pojďme postupně.

1. Titulní list 

To je většinou formální stránka dokumentu, který ale pro vás funguje jako nějaká kniha. Co si na titulku dát třeba nejoblíbenější fotografii? Nebo citát, který vystihuje vaši osobnost, práci nebo přesvědčení? Ať je to první strana, na kterou se vždy budete rádi dívat. Můžete si sem umístit svůj branding a firemní identitu. 

2. Účel

Zde obvykle přichází řada na obsah, anotace, úvody, účely a tak dále. Tohle je ale příšerná nuda a tento dokument má být pro vás. Takže si sem dejte svůj účel tvorby podnikatelského plánu. Proč si ho tvoříte? V čem vám pomůže? Já zde mám většinou něco jako: Tento podnikatelský plán je nástrojem pro rozhodování. Kdykoliv stojím před těžším rozhodnutím, nahlédnu do tohoto plánu a vím, co je skutečně v souladu s mojí vizí. 

3. Cíle

Tady už přeskakujeme hromadu formalit jako shrnutí, popisy činností, funkcí a jdeme do známého místa. Definujte zde svoje cíle, misi i vizi. Cíle rozdělte na střednědobé a dlouhodobé. Napište si sem svoje vzory, nejoblíbenější citáty, přesvědčení, hodnoty a vše, k čemu vzhlížíte a co jde ruku v ruce s vaší prací. Napište zde své cíle za svoje podnikání, ale i za svoji osobu. Takže kromě zisků, komunit, tvoření hodnot a změny světa nezapomeňte zmínit, co plánujete dělat se sebou. Třeba cvičit, zdravě jíst, radovat se, odpočívat, relaxovat, založit rodinu nebo postavit dům? Nezapomínejte na to, že fotografické podnikání je velmi spojeno s osobním životem všemi směry. 

4. Služba a produkt, který nabízíme

Teď je čas vysnít si tu nejlepší službu na celém světě. Chcete mít portrétní studio? Chcete mít celý komplex, kde bude zázemí pro masáž, kosmetiku, focení, odpočinek? Nebo chcete třeba focení venku na krásných lokalitách? Cokoliv, co je ve vašem srdci přeneste na papír. Nebojte se snít vysoko. Protože tyhle sny udávají váš směr. Teď už jsme skutečně daleko od formalit. Jsme ve vaší hlavě, ve vašem srdci i ve vaší duši. Jsou to představy, kde se vidíte za několik let. Možná na konci života. Co vidíte, když stojíte staří, vrásčití a šedivý před svým životním dílem. Jak to vypadá? Je to skupina spokojených lidí, je to nemovitost plná zajímavých služeb? Podle vaší představy si napište ideální práci, službu i produkty, které dáváte svým klientům.

5. Pro koho tu jste? 

Tak a teď ty data. Definujte svůj cílový trh. Právě teď a tady řekněte kdo je cílovka, kdo jsou vaši zákazníci. Také si řekněte, kdo je váš avatár. Kdo je finální jeden zákazník. Jaké má zájmy, co dělá za práci, jaké je jeho vzdělání, co má a co nemá rád? Poté si napište všechny potenciální trhy, které vás ted třeba tolik nelákají, ale jsou možnou cestou. Pokud fotíte portrét, může vašim potenciálním trhem být business portrét, rodinný portrét, akt, boudoir, ale třeba také svatby, eventy, reportáž, dokument atd. Myslete do šířky a hluboko neomezujte se teď na to, co se vám líbí nebo nelíbí. Napište si všechny další možné cesty, kterými byste mohly jít. Já vždycky měla v zadu v hlavě, že fashion a beauty fotka by mě mohla bavit. Takže když jsem se rozhodovala, zda koupit nějaké kurzy, tak jsem neváhala. Poté jsem se rozhodla odstěhovat z čr a fashion fotka se dostává víc a víc do popředí i přes to, že bych to ještě před půl rokem neřekla. 

6. Marketingová strategie

Tohle je velkej okamžik toho, jak se budete prodávat, jak budete vystupovat a komunikovat. Na Academě je celé video na marketing, které obnáší detaily toho, jak si nastavit marketingový plán i jednotlivé kampaně a rozpočty. Také je zde video na sociální sítě, které zase obnáší nastavení vhodné strategie. Co, kdy a kam postovat. Jak být vidět online i offline. Jsou to videa dlouhá dohromady několik hodin, takže je těžké to vměstnat do malého odstavce. Každopádně začněte tím, že si vytvoříte marketingový plán na rok, na jednotlivé měsíce a týdny. Napište si všechny kampaně, které můžete udělat, kolik lidí jimi zacílíte a jak je budete komunikovat. Nezapomínejte na čas pro přípravu materiálů. 

7. Finanční plán

Další plán v plánu. Tady se musíme držet tabulek, racionality a počtů. Tento finanční plán by měl vyhodnocovat veškeré vše domácí výdaje. Tyto výdaje by měly být reflektovány při vypočítávání nákladů na podnikání. Kromě toho musíte také spočítat variabilní náklady na produkty i službu. A všechny tyto (alespoň 4 tabulky) složit jako puzzle při tvorbě ceníku. Bez toho se nikam nepohnete. 

8. Realizace

Napište si přesné dny v měsíci, kdy budete dělat kontroly, vyhodnocování, plánování na další měsíce a týdny, rezervace, konzultace, focení, předávání, marketing, vzdělávání a také odpočinek. Na všechny činnosti musíte mít stanovený den a čas, jinak vám utečou mezi prsty. Můžete věci dělat nahodile nebo v nich můžete mít pořádek. Můžete stíhat nebo můžete plavat. 

9. Vaše PROČ

Napište si, proč děláte, co děláte. Proč to máte rádi, proč to milujete. Tento dokument pro vás bude jako taková malá příručka první pomoci. Bude to krátká a výstižná edice toho, kdo jste, co děláte, proč to děláte, kam směřujete, pro koho to děláte, co za to chcete jako rovnocennou výměnu a najdete zde také slova útěchy, inspirace a povzbuzení, když bude nejhůře.  

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů